Delen:

Een gedachtewisseling over het ‘nieuwe normaal’

Accountmanager Gijs en communicatieadviseur Merel aan het woord

Begin maart veranderde het (werk)leven compleet. Thuiswerken werd de norm en we moesten ons aanpassen aan een nieuwe, onbekende situatie. Inmiddels zijn we wat verder in de tijd. Het overgrote deel van onze collega’s werkt alweer een tijdje vanuit huis.

We vonden het daarom tijd voor een reflectie op het werken in ‘het nieuwe normaal’. Eerder spraken we al met collega Thirsa over het werken als recruiter. Vandaag gaan Gijs Slingerland, accountmanager Sociaal Domein en Merel Steenkamp, communicatieadviseur én nieuweling bij Langhenkel- Talenter, met elkaar in gesprek. Is er iets veranderd aan de rol van accountmanager? Is Gijs inmiddels gewend aan het ‘nieuwe normaal’? Wat betekent het ‘nieuwe normaal’ voor Merels inwerktraject en zijn er nog tips om te delen? Je leest er hier alles over!

Merel: Hoi Gijs, wie ben je en wat doe je?

Ik ben Gijs Slingerland en werk als accountmanager Sociaal domein voor team West. Ons team bestaat uit drie accountmanagers en drie recruiters. Als account- en regiomanager is mijn functie tweeledig: ik ben zowel verantwoordelijk voor ons klantenbestand qua opdrachtwerving en relatiebeheer als de begeleiding en ontwikkeling van medewerkers die op opdracht zitten.

Gijs: Heb je een beetje kunnen landen bij ons afgelopen week, Merel?

Ja, dat is best goed gelukt! Gelukkig mag ik naar kantoor komen, wat toch wel fijn is in je inwerkperiode. Je wilt toch je collega’s leren kennen, de sfeer proeven en met je leidinggevende of collega’s meelopen. Het is wel anders op kantoor, nu er minder collega’s aanwezig zijn en er allerlei (hygiëne)maatregelen zijn getroffen. Maar ik moet zeggen dat ik het ergens ook wel fijn vind om stukje bij beetje met iedereen kennis te maken. Dat past wat meer bij mij als persoon én maakt het makkelijker om namen te onthouden. Daarnaast vind ik het bijzonder dat ook zonder vol kantoor, de open, enthousiaste, informele cultuur van Langhenkel- Talenter merkbaar is.

Merel: Hoe is het werken voor jou als accountmanager ‘in het nieuwe normaal’?

Het thuiswerken als accountmanager is niet heel erg anders dan werken op kantoor. Je doet hetzelfde werk, maar dan vanuit huis. We beginnen als team elke dag met een dagstart, waarin we de lopende zaken doornemen zoals onze medewerkers, nieuwe vacatures en het matchen van geschikte kandidaten. Daarnaast zijn we druk met de intakes van nieuwe kandidaten en zzp’ers en bellen we veel met opdrachtgevers over vacatures en lopende opdrachten. Bijna al het contact gaat via (video)bellen en dat gaat eigenlijk hartstikke goed!

Merel: Dus de reguliere werkzaamheden gaan door, maar verlopen net iets anders dan normaal. Dat klinkt alsof je best goed gewend bent aan de situatie.

Ja, dat klopt. Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het zoals het gaat. We maken er het beste van met elkaar. Wat deze periode wel speciaal maakt, is de grote vraag naar kandidaten voor het Sociaal domein. We hebben al veel gemeentes mogen helpen met de inzet van onze medewerkers op het gebied van Werk en Inkomen en in het bijzonder, de uitvoering van de Tozo-regeling. Ook is onze Academie in razend tempo aan de slag gegaan met het ontwikkelen en digitaliseren van onze trainingen en cursussen. Iedereen improviseert en beweegt mee met de huidige situatie. Opeens maak je dan grote stappen vooruit.

Gijs: Hoe zit het met jou, mis jij het ‘oude normaal’?

Ik denk dat ik er ongeveer hetzelfde in sta als jij. Toen ik thuiswerkte bij mijn vorige baan, kon ik mij goed redden. Het contact met collega’s zocht ik op door te (video)bellen en ik lunchte in mijn pauze samen met mijn huisgenoten. Ik werk nu sinds een week op kantoor, omdat ik net gestart ben bij Langhenkel- Talenter. Daar heb ik echt wel geluk mee! Ik denk dat het als nieuwe medewerker ook erg belangrijk is om de werkcultuur van de organisatie te ontdekken. Je wilt je daar een onderdeel van voelen. Aanwezig zijn op kantoor helpt hierbij, omdat het contact met collega’s op natuurlijke wijze ontstaat. Dit versnelt het inwerk- en kennismakingstraject, denk ik. Vanuit huis is het natuurlijk ook mogelijk, maar dan moet je het inwerkproces meer plannen.

Gijs:

Dat kan ik mij goed voorstellen. Ik merk dat het voor sommige collega’s die in deze tijd in dienst treden bij een gemeente ook uitdagend is. Je moet dan al (video)bellend je weg vinden in de  (werk)regels en normen van de gemeente. We proberen onze collega’s hier zo veel mogelijk in te ondersteunen. We denken met ze mee en geven tips. Met elkaar in contact blijven over hoe het (thuis)werken gaat is daarbij erg belangrijk.

Merel:

Daar ben ik het mee eens. Ik denk dat we in dat contact ook vooral waardering moeten blijven uitspreken naar elkaar en complimenten moeten blijven geven. Juist in deze tijd is dat onmisbaar!

Merel: Wat is jouw tip voor collega’s, die net als ik starten in ‘het nieuwe normaal’? 

In deze tijd zul je meer uit jezelf moeten halen om collega’s op te zoeken. Blijf daarom assertief en kijk eerst wat je zelf kunt doen in je situatie. En verder wil ik vooral zeggen: er is geen algemene tip die voor iedereen werkt. Je moet goed communiceren over waar je tegenaan loopt in het (thuis)werken of je nu net start of al wat langer op een opdracht zit. Dan kun je samen op zoek naar een oplossing, die past bij de persoon en situatie.

Delen:
Top