Delen:

Maak kennis met Daphine Jacobs, directeur Langhenkel-Talenter Academie

Als Langhenkel-Talenter zijn we continu in beweging, zo ook onze eigen Langhenkel-Talenter Academie. Het nieuwe normaal zorgde ervoor dat de innovatieve plannen van de Academie in een stroomversnelling raakte. In recordtempo werden er (nieuwe) online trainingen ontwikkeld en sinds vorige week is ook de samenwerking met een bekend online leerplatform een feit. Een goed moment om in gesprek te gaan met Daphine Jacobs, directeur van de Academie. Wat betekent persoonlijke ontwikkeling voor haar? Hoe gaan onze cursisten de vruchten plukken van deze samenwerking? En welke boodschap heeft zij aan gemeenten en haar medewerkers die twijfelen om in de huidige situatie een opleiding te volgen? Je leest er hier alles over in het volgende artikel.

Terug in de tijd

De eerste gesprekken bij Langhenkel-Talenter herinnert Daphine zich nog goed. Niet alleen omdat ze al snel enthousiast was over de functie als Directeur van de Academie, maar ook omdat ze in deze tijd net met zwangerschapsverlof was gegaan: ‘Als ik eraan terugdenk, was de timing best bijzonder. Ik was op dat moment, zoals je vast begrijpt, helemaal niet bezig met het zetten van een volgende carrièrestap. Maar als een mooie kans zich voordoet, dan moet je die pakken, vind ik.’

Daphine legt uit dat in deze functie alle onderdelen van haar droombaan samenkwamen: ‘Als directeur zou ik samen met de Academie mogen bouwen. Er was veel ruimte voor ontwikkeling: van technologie, didactische vormen, commercie tot het imago van de Academie!’ En de samenwerking aangaan met gemeentes, zag ze ook wel zitten: ‘Gemeentes investeren volop in de scholing van hun medewerkers en dat moet ook wel, want de wereld verandert snel. Met hen meedenken over hoe je opleidingen het beste vormgeeft, is heel interessant en waardevol. Je kan écht het verschil maken en bouwen aan het partnerschap.’ Inmiddels zijn we ruim een jaar verder, is Daphine trotse moeder van haar zoon én is er bij de Academie al heel wat ‘gebouwd’.

The only way is up!

Als directeur van een kennis gedreven organisatie, moet je bijna wel een voorliefde hebben voor ontwikkeling en groei. Bij Daphine is dit zeker het geval, want op vroege leeftijd was zij bezig met persoonlijke ontwikkeling in combinatie met sport. ‘Sinds mijn jeugd rijd ik al paard en vroeger deed ik fanatiek mee aan wedstrijden. Daar gold altijd alleen maar de eerste plaats, maar dat kon wel op ieder niveau zijn. Het beste uit jezelf willen halen op het niveau dat voor jou op dat moment het hoogst haalbare is, dat spreekt mij heel erg aan. Ik vind het ook ontzettend interessant om dit proces bij anderen van dichtbij mee te maken.’

Bij de Academie zit Daphine dus goed op haar plek. Stilstaan? Dat is niet aan haar besteed: ‘Ik laat liever een bedrijf of organisatie groeien, dan dat ik op de winkel pas. Van stilstaan word ik een beetje ongeduldig. Ik wil juist altijd vooruit en samen met anderen de schouders eronder zetten om te groeien. Als het eenmaal goed loopt, ben ik ook goed in loslaten. Dan doe ik graag een stap opzij en heb ik mijn taak volbracht. Het team of de organisatie kan dan weer op eigen benen staan.’

De razendsnelle ontwikkeling van de Academie

Het is natuurlijk geen verrassing dat de Academie sinds Daphine haar komst, ook de nodige vooruitgang heeft geboekt: ‘Als Academie hebben we de laatste tijd veel stappen gemaakt. Eerst zijn we aan de slag gegaan met het registreren van alle belangrijke gegevens van onze interne organisatie, zoals klantcontacten en offertetrajecten. Want voordat je vooruit kan kijken en stappen kan zetten, heb je overzicht en structuur nodig.’ Kort daarna begon de Academie met het verkennen van de mogelijkheden voor online leren.

Mede door de coronacrisis zijn er in een recordtempo nieuwe ontwikkelingen doorgevoerd: ‘Klassikale trainingen konden door de RIVM-maatregelen niet langer doorgaan. Daarom zijn wij begonnen met omzetten van onze (op dat moment) meest belangrijke trainingen, naar online bijeenkomsten via Microsoft Teams. Inmiddels zijn alle trainingen online beschikbaar.’ Wie denkt dat ten koste gaat van de kwaliteit van leren, heeft het mis: ‘Onze trainingen zitten nog steeds boordevol actuele kennis, interactie en praktijksituaties. Uit ons onderzoek blijkt dat medewerkers de kwaliteit van onze online opleidingen waarderen met een 8,3 én dat het leerrendement behouden blijft. De resultaten op de toetsen, zijn namelijk vergelijkbaar met onze reguliere, klassikale opleidingen.’

Een extra stap: online leren

Toen bleek dat (online) leren op afstand een succes was, zette de Academie nog een extra stap: ‘Om ons online aanbod te versterken, zijn wij een samenwerking aangegaan met een bekend online leerplatform. Wij zijn momenteel druk met het ontwerpen en integreren van onze nieuwe, online leerinterventies, die zowel ondersteunend zijn aan onze klassikale opleidingen als op zichzelf staan als e-learning, praktische tool of actualiteitentraining. Zo is er meer afwisseling in werkvorm en worden de trainingen interactiever. Ook hebben zowel onze cursisten als medewerkers de kans om te leren waar en wanneer het hen uitkomt. Er staan al meer dan 250 leerinterventies klaar, relevant voor de publieke sector!’ Volgens Daphine een goede reden om je nu in te schrijven voor een opleiding bij de Academie: ‘Voor onze individuele cursisten en in-company deelnemers geldt tot het eind van het jaar een unieke aanbieding. Ieder van hen mag tot 4 maanden na de training, kosteloos en onbeperkt gebruik maken van ons online leerplatform.’

Je kunt je afvragen of de Academie in de toekomst nog meer stappen in het online leren gaat zetten, of zelfs volledig online gaat. Daphine heeft hier een duidelijke visie over: ‘Online leren heeft geen alleenrecht. Je moet ook met elkaar in gesprek, om perspectieven te delen en de context te begrijpen. Je moet continu blijven zoeken naar het hoogste leerrendement en plezier. Als die twee factoren optimaal zijn, dan leer je het beste en haal je het meest uit een opleiding. Met onze ervaren docenten, kwalitatieve, klassikale opleidingen in combinatie met het online leerplatform, hebben wij de juiste balans.’

Kom – ook nu – op voor je eigen ontwikkeling!

Dat organisaties op dit moment terughoudender zijn in het investeren in persoonlijke en professionele ontwikkeling, begrijpt Daphine wel: ‘Als organisatie wil je het goede voorbeeld geven door je aan de (RIVM-)maatregelen houden, geen risico nemen en goed voor je medewerkers zorgen. Het opleiden van je team of individuele collega heeft daardoor misschien niet de eerste prioriteit’. Er is echter ook een andere kant van de medaille: ‘Ook nu gaat ons werk door en is het belangrijk om bezig te blijven met je eigen ontwikkeling of die van je team. Of je nu een opleiding volgt, samen leert door intervisie of een actualiteitensessie bijwoont. Contact met anderen, ook al is het op afstand, is essentieel voor verbondenheid en ons werkgeluk. Daarnaast zorgt het voor een fijne, positieve afwisseling van de thuiswerksituatie.’ Haar boodschap naar medewerkers en managers is dan ook als volgt: ‘Zorg – ook nu – goed voor jezelf, en kom op voor je eigen ontwikkeling en groei!’

Delen:
Top