Delen:

Tips voor thuiswerken

Een groot deel van de Nederlandse bevolking is gevraagd om de komende weken, indien mogelijk, thuis te werken. De situatie omtrent het coronavirus is al vervelend genoeg. Met deze tips hopen wij jullie een klein beetje te kunnen helpen. Onderstaand vind je 8 tips om het thuiswerken zo goed en gezond mogelijk in te richten en vol te houden!

1. Zorg voor een rustige en schone (werk)omgeving

Een rustige en schone (werk)omgeving is niet alleen goed voor je concentratie, maar ook je gezondheid. De komende drie weken zit je veel in huis, het is dan ook aan te raden om dit goed schoon te houden. Daarnaast is een rustige omgeving goed voor je concentratie. Probeer niet in de buurt te zitten van dingen die je afleiden, zoals een televisie. Verder is schone lucht belangrijk voor zowel je concentratie als je gezondheid. Zet een raam open, zodat jij weer frisse schone lucht inademt.

2. Een comfortabele werkplek

Je werkplek moet niet alleen schoon en rustig zijn, maar ook goed ingericht. Zorg voor een goede monitor, stoel en bureau. Je zit er de komende drie weken, zorg dan ook dat je goed zit! Een opgeruimde werkplek zorgt ook voor rust en minder afleiding. En een goede werkhouding voorkomt lichamelijk klachten.

3. Blijf samenwerken

Gelukkig zijn er tegenwoordig genoeg mogelijkheden om online samen te werken. Denk aan programma’s zoals Skype, WhatsApp en groepsgesprekken via de telefoon. Maak hier ook gebruik van, normaal spreek je dagelijks je collega’s en dit is niet alleen nodig om je werk te doen. Het is ook belangrijk om je collega’s te blijven spreken voor je gemoedstoestand. Je zit veel alleen, probeer dan ook online/op afstand contact te zoeken.

4. Plan je werk in

Op werk zie je wanneer je collega’s komen en gaan, heb je afspraken, lunch en vergaderingen. Dit zal de komende drie weken even anders zijn. Plan je werkdag, maar minstens net zo belangrijk, ook je rustmomenten. Sta vroeg op, begin op tijd, behoud je ritme en neem voldoende pauzes.

5. Bewegen

Wanneer je thuis werkt, is de kans groot dat je minder beweegt. Dit zorgt ervoor dat je minder trek hebt en minder verbrandt. Het is verstandig om toch te blijven bewegen. Ga even naar buiten voor een wandeling, let wel op dat je een gepaste afstand houdt met andere wandelaars.

6. Gezonde maaltijden

Gezonde maaltijden zijn belangrijk voor je concentratie, gezondheid en dus ook voor je immuunsysteem! Sla je ontbijt en lunch niet over. Een ontbijt en lunch zorgen ervoor dat jij de hele dag zo geconcentreerd mogelijk kan werken.

7. Taken indelen

Thuiswerken is voor sommige lastiger, maar het brengt ook een voordeel met zich mee. Je hebt minder contact met je collega’s wat betekent dat je meer tijd over hebt. Pak de taken op die al langer op de plank liggen. Bewaar de leuke taken voor de momenten dat je merkt dat je concentratie daalt, hierdoor krijg je weer energie om verder te gaan!

8. Up-to-date

Niet een algemene thuiswerktip, maar één voor deze bijzondere situatie. Blijf up-to-date over het laatste nieuws omtrent het coronavirus. Bekijk bijvoorbeeld elke dag de website van het RIVM.

Wij hopen dat deze tips jullie helpen bij het thuiswerken en de gehele situatie. Wij wensen iedereen heel veel sterkte de komende periode! Bij Langhenkel-Talenter blijven we ons, op een verantwoorde manier,  inzetten voor onze opdrachtgevers en partners!

Delen:
Top