Delen:

Vitaliteit

Vandaag staat in de Nationale Sportweek vitaliteit op de werkvloer centraal, waarin sport en het werkleven met elkaar worden verbonden. “Dynamisch werken, persoonlijke vitaliteit, gezondheid en zingeving zijn vier pijlers voor het bevorderen van de duurzame inzetbaarheid van werknemers”, aldus het NOC*NSF. Bij Langhenkel-Talenter zijn we ons daarvan bewust, vooral in tijden waarin thuiswerken het nieuwe normaal is geworden.

Voor het bevorderen van de fitheid en vitaliteit van collega’s lanceerde Langhenkel-Talenter afgelopen halfjaar onder andere work-out video’s in samenwerking met Suzanne Doolaard, die werkte als vitaliteitscoach en nu werkt bij Langhenkel-Talenter. Vitale werknemers zorgt immers voor een gezonde organisatie. Zo werden werknemers gestimuleerd tijdens werktijd de tijd te nemen om te bewegen, achter het bureau of juist van de bureaustoel af. Ook gaf Suzanne tips hoe je mentaal vitaal kan blijven tijdens het thuiswerken. Onderstaand het artikel van Suzanne en een van haar video’s. Klik hier om alle video’s te bekijken.

Langhenkel-Talenter komt deze week in actie en besteedt volop aandacht aan de Nationale Sportweek. Dagelijks staan wij stil bij een van de thema’s van de sportweek om te laten zien hoe sport als middel ingezet kan worden om maatschappelijk van betekenis te zijn. Wil je samen aan de slag met deze uitdaging? Neem dan contact met ons op.

Het thuiswerken is het nieuwe normaal. Deze ongekende situatie zorgt voor mentale uitdagingen. De grens tussen privé en werk vervaagt. Het thuiswerken heeft hierdoor een grote impact op onze mentale vitaliteit.  Aan de nieuwe situatie kunnen we zelf niks veranderen, maar wel aan onze reactie hierop. Het is niet de coronacrisis die voor angst, somberheid en/of stressklachten zorgt, dat doen onze gedachten over deze crisis. Daarom wat tips om in deze periode mentaal fit te blijven.

Breng structuur aan

Sta elke dag op hetzelfde tijdstip op, ga douchen, aankleden en ontbijten. Wanneer je je aan je normale ochtendritueel houdt, voel je jezelf echt energieker en fitter. Hou ook vaste werktijden aan. Hanteer een vast begin en vooral eindtijd. Wanneer je volgens vaste werktijden werkt dan ben je aan het eind van de werkdag ook echt vrij. Laat je niet verleiden om ’s avonds toch nog even iets af te maken, morgen is er weer een dag. Maak elke dag een To-do lijstje met taken die je die dag wilt hebben gedaan. Er is niets zo fijn als een vinkje te kunnen zetten bij een afgeronde taak. Dit motiveert je extra om de taak ook daadwerkelijk te doen. Neem pauzes, loop buiten een rondje om even te bewegen en een luchtje te scheppen. Klap tijdens je lunchpauze je laptop dicht en neem de tijd voor je lunch zoals je normaal op werk ook zou doen.

Creëer een echte werkplek. Om je goed te kunnen focussen heb je een nette werkplek nodig, waarin niet allerlei privézaken je afleiden. Stel bijvoorbeeld ’s ochtends de eettafel in als werkplek en ’s avonds transformeer je deze weer terug naar eettafel. Hierdoor kun je, zoals je normaal gesproken weggaat op werk, je werkdag afsluiten. Werk je met kinderen thuis dan biedt een schema uitkomst om structuur in de dag aan te brengen. Deel de dag op in stukjes, zodat de kinderen weten waar ze aan toe zijn en jij en je partner houvast hebben.

Sociaal contact

Mis je het sociale contact met je collega’s? Zorg dat je elkaar regelmatig spreekt en deel waar je mee bezig bent. Organiseer een telefonische start van de dag of plan wekelijkse vaste videobel momenten in. Ondanks dat we thuiswerken blijf je deel uitmaken van een team.

Dit geldt zeker ook voor vrienden en familie. Plan ook nu op zaterdagavond die borrel met vrienden, maar dan via de videochat.

Bewaak de balans tussen werk en privé

Doordat we thuis werken zijn werk en privé heel dicht bij elkaar gekomen. Je neemt moeilijker dan normaal afstand van het werk en privé verliest de functie van rust en herstel. Je hoofd staat contant aan waardoor je lichaam stresshormonen blijft produceren en zo je nachtrust verstoord. Daarom is het zo belangrijk dat je je werkdag voor jezelf afsluit. Zorg dat je werkplek een andere plek in huis is dan waar je ontspant. Kom jij bijvoorbeeld tot rust door ‘s avonds tv te kijken op de bank, ga dan overdag niet met je laptop op de bank werken. Bewaar deze plek voor jouw ontspanning.

Zorg goed voor jezelf

Het eten van gezonde voeding heeft een grote invloed op zowel je fysieke als je mentale gezondheid. Juist in deze tijd is het zo belangrijk dat je zorgt voor een gezonde leefstijl. Zorg naast gezonde voeding ook voor voldoende beweging. Maak elke dag een lunchwandeling en doe simpele oefeningen aan je bureau. Waak ervoor dat je te lang in dezelfde houding blijft zitten. Draai muziek waar jij blij van wordt en doe een dansje, doe waar jij je goed bij voelt en energie van krijgt.

Naast gezonde voeding en beweging ben je pas echt mentaal fit wanneer je mentaal sterk bent, en dat begint in je hoofd. Daarom een boeken tip van mij om daar in 12 weken tijd mee aan de slag te gaan.

Voor volwassenen: Mindgym, sportschool voor je geest – Wouter de Jong
Voor kinderen: Superkrachten voor je hoofd: Mindgym voor kids – Wouter de Jong

Delen:
Top